Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю

Версія для друкуВерсія для друку

Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю

Одним з документів, що регулює порядок перевірок у сфері праці є Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 295.

Державний контроль законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці. Перевіряти трудові питання має право не тільки Держпраці, а й виконкоми місцевих рад (останні – з питань своєчасності та у повному обсязі оплати праці, дотримання мінімальних гарантій у сфері оплати праці, оформлення трудових відносин).

Крім цього, однією з функцій Держпраці є нагляд за тим, наскільки законно виконкоми проводять ці перевірки. .

Контрольні повноваження інспекторів праці підтверджуються службовими посвідченнями встановленої форми, що видаються Держпраці.

    Держпраці веде реєстр інспекторів праці.

    Перелік підстав для проведення інспекційних відвідувань:

  • звернення працівника про порушення щодо нього законодавства про працю;

  • звернення фізичної особи, щодо якої порушено правила оформлення трудових відносин;

  • за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, за результатом аналізу інформації, отриманої із ЗМІ, інших джерел, доступ яких не обмежений законодавством;

  • за рішенням суду, повідомлення правоохороннимх органів про порушення законодавства про працю;

  • за інформацією Держстату , ДФС , Пенсійного фонду України та їх територіальних органів;

  •  за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.

    Права перевіряльників

Під час перевірки до проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування інспектор праці може одержувати інформацію та/або документи, що стосуються предмета інспекційного відвідування чи невиїзного інспектування, від об"акта відвідування, державних органів, а також шляхом проведення аналізу наявної інформації про стан додержання законодавства про працю.

Так, інспектори праці за наявності службого посвідчення під час інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин можуть самостійно і в будь – яку годину доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень, у яких використовується наймана праця.

Також представники контролюючих органів мають право ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю та які містять інформацію/відомості про питання, що є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, а також отримувати їх завірені копії та робити виписки. Їм дозволено наодинці або в присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам запитання, які стосуються законодавства про працю, отримувати на ці питання усні і/чи письмові пояснення.

За наявності ознак кримінального правопорушення та /або створення загрози безпеці, інспектора праці мають право залучати працівників правоохоронних органів.

На надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;

Фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених не оформлення трудових відносин засобами ауліо-, фото- та відеотехніки;

Отримувати від державних органів інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.

Слід зазначити, що вимога інспектора праці про надання об"єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов"язковим для виконання.

    Причини для відмови в допуску до проведення інспекційного відвідування:

  • відсутність службового посвідчення.

  • відсутність на сайті Держпраці рішень Мінсоцполітики про форму службового посвідчення інспектора з праці, акта, довідки, припису, вимоги, переліку питань, які повинні інспектуватися;

  • перевищення граничного терміну проведення інспекційного відвідування.

Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може  перевищувати 10 робочих днів, а для суб’єктів малого та мікропідприємництва – двох робочих днів.

Якщо не допустити інспектора праці без законних підстав до проведення інспекційного відвідування, то для підприємства чи фізичної особи - підпримємця це може спричинити чималий штраф – у розмірі трьох мінімальних зарплат, а якщо інспекційне відвідування спричинено з питань з абзацу 2 ч. 2 ст. 265 Кодексу законів про працю (зокрема, оформлення трудових відносин) – у розмірі 100 мінімальних зарплат.

Головний державний інспектор 

     Управління Держпраці у Полтавській області  

Наталія Ляшенко                                                  

 

                       

 

Наверх ↑